AoC pod lupou

Age of Conan – nové detailní informace o hře

Po přestávce se vám hlásíme s novou nadílkou informací a novinek ze světa Age of Conan a aby jsme vám čekání vynahradili, přicházíme v novém roce rovnou s celým podrobným preview. V polovině prosince hlavní vývojáři Funcomu prezentovali aktuální build hry před herními novináři a i když se náš začínající tým akce nezúčastnil, prostudovali jsme pro vás všechny dostupné informace a předkládáme vám jeden z nejkomplexnějších překladů o tom, v jakém stádiu vývoje se hra momentálně nachází. V klidu se usaďte a vychutnejte si výlet do drsného a krásného království Hyborie.

Těm kteří o hře Age of Conan do teď nevěděli poskytneme ve zkratce základní informace: Age of Conan – Hyborian Adventures je připravovaná MMORPG od tvůrců The Longest Journey a Anarchy Online – norského studia FUNCOM. Hra je založena na Conanovské licenci, které tvoří základ knižní díla známého fantasy spisovatele Roberta E. Howarda. Tvůrci hry slibují redefinovat mnohé zaběhnuté vzory MMO her, přičem prostor si vytváří kromě jiného i tím, že vůbec jako první MMORPG bude Age of Conan orientován pouze na dospělé publikum. Surové boje, alkohol, drogy a sex budou vytvářet poctivou kulisu drsného a brutálního života v barbarském království Hyborie 10 000 let před naším letopočtem. Mezi hlavní lákadla hry patří akční souboje v reálném čase, budování monumentálních gildovských měst a epické bitvy o nadvládu nad nimi a v neposlední řadě taktéž nádherná a v žánru MMORPG do teď nevídaná grafika, plně využívající výhody poslední generace grafických karet a DirectX 10 patřící novým Windows Vista. Z herního hlediska je zajímavý i fakt, že celou první část hry budeme hrát čistě v single-playeru RPG a až po dosažení 20. levelu se nám otevře obrovský MMO svět. Hra se po tříletém vývoji momentálně nachází ve fázi internetového betatestu. V obchodech a na našich harddiscích by se měla objevit někdy v dubnu až červnu roku 2007 a podle dosavadních prognóz se tam uvelebí pěkně dlouho. Tím bychom skončili úvod do AoC a pustili se do samotného nitra a kvadra hry.

In the Beginings…

Ujasníme si hned na začátku jednu věc – tato hra není pro děti. Naopak, je dost možné, že samotný Funcom dokonce nenávidí děti. K vidění budou zmasakrovaná těla, drogy, tvrdý chlast a chalupy plné psů a matek pracujících na potomstvu. Conanovské míty jsou skrz naskrz drsné a neotřelé povahy.

První in-game záběry na otrokářskou galéru brázdící široké moře nás okamžitě přenese do tvrdého světa Hyborie. Plavíte se s množstvím otroků se zajímavými sklony k zombiizmu, které jako svoji ničivou zbraň vyslal proti Conanovu království tajemný Thoth-amon. Z do teď neznámých příčin vás však lobotomie jen tak lehko nezlomí, probouzíte se a příběh konečně nabýrá ten správný směr.
Ještě před tím, než vyrazíte do světa, vytvoříte si vlastní postavu. Kdo hrál The Sims 2 a nebo Oblivion, má už přibližnou představu jak editor postav funguje. Interface vypadá přehledně a jednoduše, při tom však s bohatou možností úprav. Upravujete rysy tváře, barvu vlasů, účes, délku, barvu kůže, stejně tak piercing a nebo tetování. Na začátku si vyberete jen rasu a pohlaví. Později jednu ze tří civilizací přístupných při začátku hry, přičemš každá z nich má přibližnou paralelu v dávných dějinách lidstva. Cimmeřané jsou obdobou Keltů a barbarských Nordů, Aquilonci mají svůj vzor v Římanech a Stygiijci jsou starověcí Egypťani. Vztahy mezi nimi nejsou až tak úplně idylické, ale v čase začátku vašeho příběhu jsou spolu v donucené alianci proti Thoth-amonovi. Nejsou tedy žádní elfové, trpaslíci a orkové. Namísto toho tvůrcové slibují obrovskou rozmanitost a jedinečnost postav od téměř nekonečných možností grafických úprav postavy a od propracovaného systému vývoje charakteru. Vysoký grafický realizmus jde skutečně do hloubky. Postavám můžete formovat vrásky, vytvářet jizvy, modelovat svaly a nebo plastikou vyčarovat stylový zlomený nos, „dark and evil“, přesně ve stylu celé hry. Vašemu hrdinovi můžete dát vychrtlou, přiměřenou a nebo super svalnatou postavu a zvlášť můžete upravovat velikost různých partií těla: rukou, nohou, hrudníku a také břicha. Tím máme zajištěné, že po světe nebudou pobíhat tisícovky stejných klonů, kteří se líší jen barvou Armoru. Editor je uspůsobený na skutečně rychlé vytváření postav což v rámci prezentace předvedl šéf AoC týmu Gaut Godager a v příběhu dvou minut vytvořil diabolské dvojče Arnieho. Když má hra rating Mature, pohráli si tvůrci i s pikantnějším nastavením. Víc jak Arnieho bicepsy zapůsobili na přítomné novináře možnosti, které poukázal „Arse adjuster“ – nástroj na úpravu velikosti a tvaru pozadí zvláště u ženských hrdinek. No nebudeme skrývat, že se už všichni těšíme. Pokud je však někdo úplný ignorant a podobné věcičky ho nezajímají, nemusí se s editorem vůbec zdržovat a může si vybrat počítačem náhodné vytvoření vzhledu postavy.

V úvodní hře vás nebude nikdo tlačit – jak často bývá zvykem v MMO hrách – do důležitých a nezvratných rozhodnutí o zaměření a povolání postavy. Určíte si jen vzhled, rasu a pohlaví a to je všechno. Je za tím snaha vývojářů, aby se hráči vyhli fatálním chybám ve vývoji charakteru a nemuseli restartovat kariéru po desítkách či stovkách odehraných hodin. Navíc i po čase hraní na vyšších levelech stále zůstávají otevřené možnosti změny atributů postav. Jak tvrdí Goldager, tvůrci nechtějí vytvořit hru, která hráče zabetonuje do nemožnosti vymanit se z nesprávných rozhodnutí na začátku.
Co se týka volby pohlaví, je to jen záležitost hráčova vkusu a mezi muži a ženami nebudou ve statistikách postavy žádné rozdíly. (No, ale komu by vadil pohled na dokonalou ženu 90,60,90 – poz. překlad.) V případě, že zvolíte mužskou postavu, budete jedním z otroků za veslem lodě, a pokud dáte přednost ženské, začnete jako otrokyně v jedné z kajut lodě. Ale žádné obavy, mizerný život si budete užívat jen krátko. Po dokončení práce s editorem postavy loď stroskotá, proberete se v mokrém písku na pobřeží a vašim jediným přítelem v drsném prostředí bude první mocná zbraň – zlomené pádlo. Od teď je osud postavy a možná i světa už jen ve vašich rukách.

Singleplayer MMO – sám v novém světě?

A hned tu máme jednu novinku ve světě MMO her. Když se na pláži budete dívat okolo sebe a hledat kde jsou ty tisícovky hráčů co podlehli marketingovému vábení Funcomu a dorazili na sraz s AoC, budete překvapeni. Nikde nikdo, jen vy a drsný svět plný nebezpečí na každém kroku. Je to tak, tvůrci celou první část hry až po dvacátý level vývoje postavy koncipují jako čistokrevné singleplayer RPG.

Singleplayerová část bude hráčům sloužit k tomu, aby se důvěrně obeznámili s herními mechanizmy a nedorazili do MMO časti jako uplné lámy, k vypilování charakteru postavy podle vlastních představ a v neposlední řadě i k monumentálnímu epickému úvodu příběhu v širším světě, kterého se brzy stanou součástí. Singleplayerem stačí projít jen jednou, když si potom vytvoříte další postavy, nebudete muset celým příběhem procházet od začátku. Ale pozor, SP část není nějakým nudným tutoriálem. Naopak, je to plnohodnotná RPG hra s bohatým příběhem, který dali do kopy scénáristi známí hrami jako The Longest Journey alebo Dreamfall. A nepodstatná drobnost – už tuto epizodu budete hrát online (ale bez poplatků), čímž chtějí tvůrci předejít možným manipulacím se statistikami postav.

Až do pátého levelu z celkového počtu 80 úrovní nemá vaše postava žádnou třídu, profesi a ani zaměření. Je jednoduše „commoner“, bežný človek bez zvláštních schopností, ale připravený naučit se cokoliv. Hráč se nejprve jednoduše soustředí jen na to, aby se naučil hrát, obeznámil se se světem okolo sebe a s možnostmi, které se mu zdají lákavé. Až potom si zvolí jeden ze čtyř archetypů (kňez, bojovník, čaroděj a nebo zloděj). Archetyp ješte stále není třída, je to pouze všeobecný směr, kterým se chce hráč vydat podle toho, jaký herní styl mu najvíce vyhovuje.

Na páté úrovni si také určíte i jednu ze čtyř tzv. prestižních tříd (pán, řemeslník, vládce, velitel), které jsou nezávislé na hlavním zaměření vaší postavy a taktéž reprezentují společenskou třídu. Každá z nich přináší hodnotné vlastnosti a skilly, které napomáhají celé vaší guildě. Například řemeslník – crafter má přístup ke všem řemeslům, zatímco vládce – lord má pravomoci architekta a může rozhodovat o tom kde a jaké typy budov guildy ve svém měste postaví. Pán – master bude moci ovládat kromě své postavy i jedno NPC – vítanou posilu v každém boji a velitel – commander jako jediný bude mít přístup k vytvoření speciálních bojových formací, které budou nevyhnutelné v masivních PvP bitvách. Každá z prestižních tříd též poskytuje zvláštní bonusy při získávání různých typů surovin a plno dalších benefitů.

Finální zaměření postavy – třídy si hráč vybere až na konci singleplayerové časti po dosažení dvacátého levelu. Každý archetyp dáva hráči možnost vybrat si z několika tříd plně odpovídajících stylu hry, který vyznává. Tak například archetyp zloděje – rogue napovídá zaměření postavy na tichého asasina, zručného zloděje, typického hraničáře s lukem a nebo strojmechanika katapultu na rozbíjení nepřátelkých hradeb pomocí koulí nebo těžké kuše a dalších. Jedno omezení týkající se tvorby postavy hned na začátku tu přece jenom je – ne všechny třídy v rámci archetypu kňeze jsou přístupné pro všechny rasy. Na to bude hráč upozorněný a když mu bude hned jasné, že například bez vyvolávání bouřky a hurykánů nemůže existovat, něměl by si svému avatarovi zvolit Cimeriskou krev.

Ani třída však ještě neznamená úplnou specializaci postavy. Její schopnosti nadále můžete vylepšovat pomocí tzv. featů, obdoby „zdokonalených skillu“ jako ze hry Gothic 3. A tak sa můžete naučit používat pro vaši třídu netypické zbraně a brnění, speciální útoky a bojové pohyby a mnoho dalších užitečných věcí. Po grafické rozmanitosti je to hlavně systém “featů“, který zaručuje obrovskou rozmanitost a jedinečnost postav. Featy sa budete muset učit od trenérů roztroušených po celém světe Hyborie a věřte, že si za podobné lahůdky nechají pěkně zaplatit.

Tortage – pirátské město plné příležitostí

Vaše loď ztroskotá na ostrově blízko přístavu a města Tortage, které bude sloužit jako vaše hlavní útočiště během dobrodružných výprav na prvních 20 levelech hry. Je to sice jen první a menší město, ale hned ukazuje velkolepost a preciznost s jakou tvůrci ke hře přistupují. Ve městě nad útesem sa tyčí mohutné budovy s vysokými věžemi a krásným výhledem na níže položený přístav. Je lehké si představit Tortage jako reálné existující město. Jeho vzhled je příjemně ležérní a zdá se, že město je skutečně obývané. Domy jsou detailně zpracované a vypadají že v nich někdo žije, obyvatelé každodenně chodí za svými záležitostmi a město celé je plné drobných, avšak nevyhnutelných rekvizit každodenního života. Tortage, podobně jako většina měst, má precizně zpracované a působivé centrum. Centrální vež v Tortage je monumentální a to je jen jedno z mnohých menších měst ve hře. A když máte potřebné schopnosti, můžete se vyšplhat na množství různých budov, které budou před vámi odhalovat svoje příběhy. S trochou zlodějské šikovnosti se do nich můžete vplížit a vypůjčit si množství užitečných věciček. Konec konců, sám Conan začínal jako šikovný zloděj, takže se můžeme tešit i na nějaké ty thief questy.

Ve měste též najdete plno barů a hostinců. A pokud půjdete okolo Thirsty Dog Inn (Hospoda u žíznivého psa), určitě se zastavte a určitě nebudete litovat. S tímto lokálem je svázaná zajímavá herní vlastnost. Je na čase si ujasnit, že singleplayerová čast je jen z části hrou pro jednoho hráče. Právě v Tortage se totiž budete moc střetávat i se silnějšími hráči a dokonce v menších skupinách vyrážet za společným dobrodružstvím. Tím hráči dostanou šanci získat představu, jak bude skupinové hraní fungovat ve světě MMO. A když si chcete užít ostrov jen pro sebe, stačí zajít k Thirsty Dog a chvíli se prospat. Tím se herní režim přepne na noc a můžete si být jistí, že se s jinými hráči nestřetnete. Tato možnost přepínání mezi multiplayerovým dnem a singleplayerovou nocí je samozřejmě přístupná jen v první časti hry, nebo-li do levelu 20.

Z čeho mě tak bolí hlava – Drunken Brawling

Bary v Tortage jsou perfektním městem pro nový, typicky Conanovský typ bojů PvP – Drunken brawling. V krčmách po celé Hyborii se můžete napít a vyprovokovat pořádnou barovou bitku. V ní nikdo nemůže být zabit, ten kdo příjde o všechny životy, je jen na chvíli vyřazený, ale jde především o zábavu. Nezáleží na tom, když máte level 6 a nebo 80, nebo když máte super armor a nebo jste nahý. Během barové bitky sa vymažou z hráčových statistik jakékoliv bonusy za level a z repertoáru, odstraněny jsou také bojové skilly a zručnočnosti boje. Namísto toho jsou hráčovy statistiky závislé na alkoholu, který si dá. Medovina, víno, či rum mění vlastnosti jako rychlost, sílu, vnímavost a podobně. Každý poskytuje jisté benefity a též postihy, takže z velké časti půjde o taktiku typu kámen, nůžky, papír versus 20 jiných hráčů. Hráči nemůžou používat žádné zbraně, v této bitce se bojuje na férovku jen s tím, co běžně najdete po barech, skvěle poslouží například stolička či půllitr. Podle Godagera se ve Funcomu precizně věnovali motion capturingu a na animacích je to opravdu vidět – ztrácíte kontrolu nad pohyby postavy, která se během boje potácí ze strany na stranu a v silném alkoholickém opojení je dost nepravděpodobné, že se někdo vůbec skutečně strefí. Potácení, divoké mlácení okolo sebe, zkrátka vše co můžete vidět krátce před závřením v barech po celém světě. Díky rankingovému systému vytvořenému pouze na tento typ PvP si můžete vybudovat reputaci jako dobrý barový bitkař.

Fight, fight, fight!

Bojový systém v Age of Conan je pro MMO hry netypický, je akčně orientovaný. Není tu žádný autocombat, kde jen kliknete na sklill a potom s prstem v nose přihlížíte jak vaše postava bojuje, dokud jeden z vás nepadne mrtvý k zemi. Namísto toho máte plnou kontrolu nad údery, které vaše postava rozdává, podobně jako v akčních hrách. Můžete vykonávat různé kombinace pohybů. A vytvářet rozmanitá bojová komba, takže například namísto jednoduchého bodnutí se můžete pokusit o mohutný rozmach a useknout protivníkovi hlavu stejně jako v Gods of war nebo Prince of Persia.

Pomyslný hod koskou samozřejmě zůstává, ale hráč má nad vším mnohem vyšší stupeň kontroly, podobně jako například v Oblivionu. Po začátku boje sa na spodní části obrazovky vysune pop-up kruh se třemi směrovými šípkami. Pomocí nich hráč v reálném čase určuje směr svých útoků a vytváří účinná komba. Na vyšších levelech budete mít až šest možných směrů útoku, čímš se neporovnatelně zvýší množství dostupných komb a různé zakončovací údery – rozpůlení hlavy (jak vertikálně tak horizontálně), vytrhnutí vnitřností a nebo rozsekání na kusy budou určite patřit mezi oblíbené.

Boj tak probíhá v reálném čase, meč skutečně způsobí škodu právě tam, kde zasáhnete. V případě, že zasáhnete dva útočníky najednou, váš meč pronikne přes obě postavy a ty to pocítí na úbytku životních sil, ne jako v klasickém MMO systému jeden na jednoho, kde k multizásahu potřebujete speciální skill. Realizmus boje je samotným jádrem a přirozeně součástí života v Hyborii.

Kromě barových bitek jsou v AoC přítomné dva další typy PvP – monumentální bitvy obsahující obléhání a dobývání hráčských měst a pevností a tzv. PvP minihry. V těchto minihrách půjde o různé variace na známá témata: capture the flag, last man standing a podobně. Patří sem i boj v arénach ve větších městech říše, kde jednotlivý hráči, skupiny hráčů nebo rovnou celé gildy bojují o čest a vlastní život před zraky diváků a doufejme, že nás Funcom neobere o potěšení vydělat si na tipovaní vítěze. Dalším zajímavým typem jsou PvP bojem což jsou boje v hlavním měste. Tarantia, obrovské sídlo krále, totiž ve svých okrajových částech nabízí prostor, kde jednotlivé gangy hráčů budou vést boje o kontrolu nad jednotlivými kousky země.

Během PvP bojů hráči nebudou mít možnost brát poraženým jejich osobní věci. Systém ale bude vítěze odmeňovat tzv. krvavými penězi – blood money, za které si budou moci nakoupit velmi šikovné a pro ostatní jinak nedostupné předměty, zbraně, či kusy zbroje.

Ve hře bude možné sehnat v základu tři pojízdná zvířata – koně, velbloudy a typické tvory pro dobu ledovou – mamuty. Nejenže si na nich jistě zkrátíme čas cestovaním po obrovské říši, ale jejich rychlost využijeme i v boji. Konkrétně bychom mohli pochválit boj na koni, když cváláte s kopím, způsobíte obrovské škody, zatím co mečem na koni bez pohybu moc protivníkovi neuškodíte. Zvládnout bojové umění v plné rychlosti nebude jednoduché, ale proti sehrané formaci dobře vyzbrojených jazdců nemá jakýkoliv nepřítel šanci.

Budujeme nový svět…

Nejmonumentálnější formou PvP v Age of Conan budou bezkonkurenčně masivní bitvy o hráčské pevnosti a města. V Hyborii guildy s aspoň 30 členy můžou začít budovat vlastní město. Rozhodněte se co více sedne vašemu gustu: osídlovat nehostinné pohraniční území království, kde platí jen zákon džungle a kde o svoje draze vydřené město můžete poměrně lehko příjít, a nebo si zvolíte relativně bezpečné území ve vnitrozemí Hyborie. V prvním případě jste na území otevřeném PvP, v druhém je vaším hlavním nepřítelem jen čas a můžete sa soustředit například na vybudování důležitého obchodního centra, které budou navštěvovat tisíce hráčů a stejně tak i NPC obchodníci.

Budování měst a boje o ně mají do jisté míry některé rysy známé z realtimeových strategií. Všechny budovy mají trojstupňový systém upgradu, čímž vylepšujete jejich statistiky tak i bonusy, které poskytují. Na stavbu budete potřebovat dostatek surovin, které získáte po vybudování skladišť a později těžbou. Ruku k dílu bude muset přiložit skutečně každý člen guildy. Kolem celého města postavíte hradby, které budou chránit slabší budovy v centru města – domy, řemeslné dílny, obchody, gildovní síně, kovárny, kasárny, stáje a další. Každý typ budovy poskytuje jisté bonusy. Například když máte stáje, vaše jízda se pohybuje rychleji a v boji způsobuje větší škody. Můžete též najít NPC postavy na vykonávání rozličných činností – stráž na hradbách, údržbu a chod města a podobně.

V případě, že se rozhodnete postavit město ve vnitrozemí, nemusíte sa obávat, že ho ovládne jiná guilda. Ale souběžně s vámi začnou svoje město na daném území budovat i nepřátelská NPC. Ty ale nebude příliš těžké si udržet od těla. Stačí uskutečnit silný nájezd a zničit jim klíčové budovy. V tom momentě se objeví boss – teda lord nepřátelského města. A když ho zabijete, získate dané území pod svojí kontrolu a na delší čas máte po problémech.

Města a pevnosti postavené v pohraničí království mimo ochranu královské gardy budou naopak vystavené útokům cizích guild skoro permanentně. Nebude samozdřejmě možné vyhlásit obléhání města kdykoliv a stát na stráži 24 hodin sedm dní v týdnu by nebylo totiž příliš zábavné. Budou stanovené časové periody, ve kterých bude možné vykonávat tyto útoky a kromě toho nějaký čas potrvá, než nepřátelská armáda se svými bojovými pluky dorazí k městu a připraví se na boj. Desítky, možná stovky hráčů se potom střetnou v monumentálních bitvách – formace jezdců proti šikům kopítníků a lukostřelců, hradby se budou hroutit pod náporem střel z katapultů, rytíři a asasini budou svádět tvrdé boje přímo v ulicích a domech měst. Podobný systém zatím žádná MMORPG hra neposkytuje a pokud se vydaří tak, jak ho tvůrci hry popisují, bude to určitě fantastický zážitek.

Gandalf a ti druzí

Gandalfa Bílého ani Šedého v AoC světe jen tak nepotkáte – leda by zabloudil ze studia EA, ale ti si ho střeží jako Sauron svůj prsten :) Magie si tu užijeme na míru vrchovatě. Magické charaktery můžou využívat magii podpornou, na posílení svých spolubojovníků a také abych nezapoměl i destruktivní. Můžou seslat jednoduché kouzlo jako v obyčejných online hrách. A to by také mohlo být všechno. Ale ve Funcomu řekli ne! Když novou online hru, tak ať pořádnou. Jednotlivá kouzla můžete vytvářet pomocí tzv. Spell-weavingu – systému magie. Ta pak mají úplně nové účinky. Právě na tuto stránku věci se soutředil Godager ve své prezentaci (vedoucí Funcomu). Vytvořil postavu Xotliho s třídou temného mága spřízněného s démonickou magií, který je schopný na sebe samotného vzít podobu démona. Nejprve ukázal, že grafiky neplatí jen tak pro nic za nic a předvedl efektní světelnou show – ohnivé šípy se odrazily od země v divokém tanci, elektrizující oblouky križovaly temnou oblohu a skupinka novinářů tiše slintala na podlahu.

Samotná myšlenka spell-weavingu je obdobou warlock chambers ze hry Dark Age of Camelot. V Age of Conan to probíhá tak, že čaroděj upadne do tranzu a kumuluje kouzla ve svém vnitru a až výsledné kouzlo sešle na protivníka. Klasický nuker například bude kouzlit v sobě naejprve silné ohnivé kouzlo s plošným účinkem a potom vykouzlí ve své mysli ofenzívní kouzlo s postupným dlouhodobým účinkem, čímž se oba efekty spojí. Nakonec sešle na cíl výsledné kouzlo, což bude ohnivé plošné kouzlo s dlouhodobým účinkem. Jak vidíme, výsledek není jen součtem účinků, ale jejich násobení. Tato supersilná ofenzivní magie je ve hře známá jako stygianský styl magie, úzce svázaný s démonickými silami.

Nic však není zadarmo. Jakmile přeceníte své síly a nebudete opatrní, můžou kouzla vytvořená pomocí spell-weavingu explodovat predčasně, což může klidně znamenat i vaši smrt. Kapacita na silnější démonické kouzla se bude postupně zvětšovat a spolu s tím se bude vaše postava postupně měnit do podoby démona. Ale pozor – za časté používání démonické magie budete postihováni tzv. soul corruption bodami. Tím budete přicházet o vlastní duši, nastane v jednom okamžiku zlom a když vaše postava zahyne, nebude ji možné oživit standardním postupem. Namísto toho budete muset absolvovat náročnou výpravu do hlubin pekla, aby jste svoji duši vybojovali zpátky a vrátili se na denní světlo Hyborie. Zajímavá výzva. Podle Godagera však budou existovat i také jiné cesty, jak se soul corruption bodů zbavit.

Last but not least – all around it

Hru Age of Conan si Microsoft vybral jako jednu z lahůdkových her nových Windows Vista. To sebou přináší i také podporu připravovaných DirectX 10 (hratelná však bude i na DirectX 9). Podle Gadagera (ředitel Funcomu) to pro hru bude po grafické stránce znamenat větší viditelnost vzdálených objektů, dokonalejší částicové efekty, nárůst počtu polygonů, detailnější hříčky přírody jako je déšť nebo sníh, nádherné efekty vody a co nás potěšilo najvíce i lepší… jak bych to řekl… no prostě lepší ksichty. Prezentace hry proběhla na PC osazeném novou grafickou kartičkou 8800GTX od NVidia a všechno běželo plynule a hladce, což je v rámci ještě neoptimalizované beta verze dobré znamení, zvláště pak bereme-li do úvahy propracovanost a detailnost světa AoC.

Funcom používá vlastní Dream World engine a pro účely hry je prokazatelně ve skvělé kondici. Už první lokacizace je graficky bohatá a velmi pěkná. Na vodě se věrně zrcadlí všechny předměty, rozmanité prostředí i obloha, engine dokonce zobrazuje deformaci předmětů pod hladinou. To všechno by bylo samozdřejmě na nic, kdyby grafici neodvedli kus skvělé designerské práce: Prostředí vypadá přirozeně, lesy s pomocnou technologií Speed Tree působí skutečně živě, města jsou nenásilně zasazená v obklopující krajině a dýchá z nich specifická atmosféra nasáklá dávnými dějinami. Architektura střídá široké spektrum stylů – od malých polorozpadlých chatrčí až po monumentální a tajemné kamenné věže. Ve vzduchu se lenivě převaluje mlha, voda utěšeně žbluňká, barevné spektrum spolu vytváří krásné efekty počasí a střídání dne a noci. Celý grafický styl je tak přesně na opačném konci spektra vůči grafice WoW (jen tak mezi námi WoW se nedožije příštího roku).

V polovině prosince byl též oficiálně potvrzený vývoj verze pro Xbox 360. Podle zatím dostupných informací se zdá, že celou hru bude možné hrát pomocí xboxovského ovladače bez potřeby klávesnice. Tu nebudou hráči preferující konzoly potřebovat ani ke komunikaci s jinými hráči, protože sa můžou spolehnout na hlasovou podporu obsaženou v službe Xbox live. Zatim není známé, zda budou společné servery pro PC hráče a pro konzolisty. Podle Funcomu to po technické stránce není problém, ale na rozhodnutí si ještě musíme počkat. Verze pro Xbox 360 je už teď plně funkční na internetových serverech. Do prodeje se dostane několik měsíců po PC verzi a je také možné, že obě verze se budou mírně líšit po obsahové stránce. Jsou to jen dohady, ale domníváme se, že bude možné hrát obě verze na společných serverech v rámci služby Microsoft Live Anywhere. No nechejme se překvapit, každopádně může být verze pro Xbox 360 přijatelnou alternativou pro ty, kteří mají doma přece jen trochu historické PC a na jeho upgrade se zatím neodhodlali.

V tomto článku jsme se nezmínili o rozloze herního světa, tak to teď napravíme. Godager (ředitel Funcomu) odhadl velikost království Hyborie na 500 km čtverečních, respektivě 200 čtverečních mil. Pokud pro vás podobné čísla nic neznamenají, tak si představte plochu 12 herních světů Oblivionu a nebo 7 krát větší území v tak obrovském světě Gothicu 3. Takovýto obrovský herní svět bez problémů pojme dostatek hráčů a servery by měly být schopné zvládat najednou 2000 – 3000 hráčů.(WoW má max. hranici 2000 hráčů proto servery zabírají plochu obchodního domu). Toto množství by mělo zaručit, že centra měst budou vždy hýřit životem, zatím co v divočině nebude mezi hráči probýhat žádný boj například o respawnovací místa známých monster.

Funcom se snaží poměrně realisticky držet Conanovské předlohy a vytvořit atmosférický svět se vším, co k němu patří. Nejen bojem je však hráč ukovaný k židli živ. Po městech běhají lehká děvčata oděná do velmi skromných kožených kusů oděvu a doufejme, že nás nemine ani nějaká ta návštěva v domě potěšení. Co se týče oblečení, nemusíte mít obavy, že jediným typem jsou různé druhy brnění. AoC je hra z velké časti založená na vytvoření sociální komunity a na bohatě spoločenského života, takže na výběr budete mít různé druhy společenských oděvů a na rozmanitosti sociálních serepetiček. V plánu jsou například gildovní banky. Celý svět bude poset oltáři Hyborianských bohů a poukud budete hrát za temnou postavu, můžete oltáře znesvětit a postavit se z očí do očí strážcům města – a monstrům jednotlivých božstev.

Den a noc se budou dynamicky střídat, ale ani denní, ani roční doba nebude vázána s některým konkrétním geografickým místem v našem světě. Všechno bude probíhat o dost rychleji, aby například dospělí hráči pracující přes den nebyli nuceni hrát jen v nočním světě. Servery budou mít pravděpodobně regionální strukturu, aby se předešlo lagům, takže se jen těžko střetnete s americkými kolegy za monitorem. Ale i tato možnost je však ještě otevřená – inspirací můžou být například international districty známé z Guild Wars.

Leveling je ve značné míře zaměřený na příležitostní hráče. Nemělo by trvat ani rok, než bude hráč schopný zapojit se do plnohodnotného masivního PvP. Kolik času zabere dostat se na level 80 ještě není jasné a dá se o tom zatím pouze spekulovat, podle momentálních informací odhadujeme potřebný čas na 1 až 2 měsíce při herní době 3 – 4 hodiny denně. Ale to samozřejmě neznamená, že hra nebere ohledy na hardcore hráče.

Ti se budou moct vyřádit například v náročných misích, raidech a qestech. Raidy jsou většinou tvořené pro 20 – 40 hráčů, jsou tu ale i těší high-endové raidy pro menší skupinky hráčů a dokonce můžete nájít i dungeony šité na samotářské dobrodružství. Raidovní formace by se měly držet zákona známého z jiných MMO – healers, nukers, tanks… Souboje v AoC jsou mnohem akčnější a reálnější než v jiných MMO a raidy nejsou vyjímkou, takže rovnou zapomeňte na jednoduché skrývání se za zády válečných tanků. Je tu samozdřejmě dost featů – speciálních schopností, kterými je možné dostat zuřivost příšer pod kontrolu. Dost dlouhý čas ale trvá, než se k nim hráč vůbec dostane a další čas bude potřeba k tomu, aby se je hráč naučil používat na rozmanité typy monster.

Velkou pozornost též ve Funcomu věnují počítačem řízených postav. Vemte si například campy banditů. Některé z NPC budou hlídat okolí, jiné budou odpočívat při ohni a vykecávat se mezi sebou o ženských a nebo se projdou k zásobám čerstvé vody v sudů a napijí se. Jednotlivé postavy mají různorodý level pozornosti v závislosti jakou činnost zrovna vykonávají. Takže postava na stráži bude pozornější, bude mít větší rádius dosluchu a dohlédne dále než NPC, které se relaxuje při ohni. Postavy orientované na plížení se můžou nepozorovaně dostat k zásobám vody a otrávit ji, čímž okolní NPC oslabí před nadcházejícím bojem.

Při přijímaní questů budou hráči debatovat s NPC a odpovědi hráčů budou ovlivňovat, jak na ně budou NPC reagovat a co se od nich dozví. NPC postavy též mají široké spektrum projevovacích emocí, nejsou to v žádném případě statické objekty, které jen čekají na kliknutí hráče. Mají vlastní režim, podobně jako v Oblivionu: když budou hladoví, tak se nají, kyž budou ospalí půjdou spát a také budou mít společenské potřeby – ve městě si zajdou do krčmy na pár piv s přáteli a podobně. Tento dynamický životní rytmus se týká nejen bežných NPC, ale i postav známých z knižní a komiksové předlohy, dokonce se objeví i samotný král Conan. Do úvahy přichází dokonce i možnost, že NPC budou při výročních událostech ovládané lidmi z týmu Funcomu. Tak se můžeme například dočkat, že sám král Conan bude přihlížet na ním organizovaný turnaj a odměňovat vítěze.

Tvůrci hry mají s Conanovskou licencí dlouhodobé plány a již teď mají návrhy dalších expanzí hry. AoC: Hyborian Adventures přejde koncem června do fáze otevřeného betatestu a již teď se těšíme, že vám přineseme další zajímavé informace přímo z první ruky. A pokud se s námi chcete i vy střetnout v Thirst Dog Inn a dát si pár piv do nosu, zaregistrujte se na oficiálních stránkách hry a dostanete přednostní právo pro vstup do světa Hyborie.

By Jeimy The Crook

Comments are closed.

Designed by Oyun - For Green Hosting